Miten Tilitintti syntyi? 

Eräs synttäritauluarvonnassa toivottu blogikirjoitusaihe oli kertoa Tilitintin syntymähistoria ja sehän on helppo juttu - mistäpä sekä ihmisen että Tilitintin olisi helpompi puhua kuin itsestään. Se on aihe, josta vielä tässä iässä tietää ja muistaa kaiken, jossakin vaiheessa voi olla, että joutuu kysymään nuoremmilta, mitä milloinkin on tapahtunut. Täältä blogista voin sitten vanhempana lukea itsekin, mitä olen puuhaillut, jos tänne sitten enää löydän 😇. 

Toiminimen perustin jo vuonna 2002 ilman sen suurempia suunnitelmia. Aloin tehdä kirjanpitoja parille ystävälle, eikä näitä hommia voi oikein tehdä muuten kuin perustamalla yrityksen. Pikkuhiljaa toiminta laajeni pysyen kuitenkin pienenä niin kuin vielä tänäkin päivänä. Minulla ei koskaan ole ollut tavoitteena laajentaa niin paljon, että tekisin töitä vain omassa yrityksessä, tämä on minulle rakas harrastus. Toki kokoaikaisena yrittäjänä olisin voinut tienata enemmän kuin nyt, mutta olen niin sosiaalinen, että tarvitsen ympärilleni työyhteisön. Ja nykyinen työyhteisöni on juuri sitä parhaimmillaan - tiedoksi vaan töikaverit, minua ei ihan helposti saa eläkkeelle ennen kuin on jostakin syystä pakko 😏. 

Minulla on paha tapa eksyä asiasta, mutta yritän palata ruotuun. Tilitintti-nimi tuli minulle mieleen jo silloin, kun aloitin yritystoiminnan, mutta en parin asiakkaan yrityksenä viitsinyt alkaa kaupparekisterihommeleihin - päätin, että tehdään se sitten, kun siltä tuntuu. Koska olen koko Tintin olemassaolon ajan tehnyt muitakin töitä, niin sille ei oikein tuntunut olevan sopivaa aikaa. Jossakin vaiheessa, kun asiakkaita oli kertynyt enemmän, googlailin ja huomasin, että Vantaalla oli rekisteröity Tilitintti Oy, ja sitten asia taas unohtui, kunnes....

Jostakin syystä syksyllä 2020 minulle tuli tunne, että minun on pakko tehdä jotakin uutta ja erilaista. Vaikka olin silloin ja olen edelleen tyytyväinen työhöni, niin tuntui, että jotakin puuttuu, ja muistin taas vanhan haaveeni Tilitintistä. Asiakkaita oli kertynyt jo jonkin verrran, ja mietin, että voisin ottaa vielä muutaman uudenkin. Kävin katsomassa kaupparekisteristä, voinko perustaa Tilitintin - jostakin syystä mikään muu nimi ei tuntunut oikealta 💓 ja huomasin, että Tilitintti Oy on lopettanut ja nimi on vapaa.

Yrityksen perustaminen kaupparekisterissä on helppoa, taisi mennä pari päivää, kun sain postia, että Tilitintti on rekisteröity. Minulla oli aivan hirveä tarve tehdä jotakin luovaa, koska kirjanpidossa luovuus on sama kuin vankila - luovuus kirjanpidossa tarkoittaa yleensä jotakin sellaista, mitä ei saa tehdä, ja siitä seuraa väistämättä rangaistus. No minähän olen lainkuuliainen kansalainen, joten ajattelin, että täytyyhän yrityksellä kotisivut olla, ja päätin suunnata luovuuden tuskani kotisivujen tekemiseen. Kotisivujen tarkoitus on, että nykyiset ja mahdolliset uudet asiakkaat löytävät Tilitintin, ja että tarvittaessa voin tiedottaa siellä ajankohtaisista asioista kaikille samaan aikaan. 

On pakko vielä korostaa, että toimintani on varsin pientä, joten en voinut alkaa pyytämään tarjouksia erilaisilta kotisivujen tekijöiltä, vaan aloin googlaamaan, miten voin itse tehdä juuri sellaiset sivut kuin haluan. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, mutta en jaksanut alkaa opiskelemaan kovin monimutkaisia systeemejä, ja löysinkin sitten Visman kotisivut. Hinta on edullinen - 9,90 € plus alv 24 %/kk ja niinpä otin ilmaisen 30 päivän kokeilujakson ja aloin harjoitella kotisivujen tekemistä. En ole ihan utami näissä asioissa, olen joskus vuonna yksi ja kaksi osallistunut Rovalan kotisivujen tekemiskursseille, mutta niistä opeista ei juuri ollut hyötyä enää tänä päivänä. Silloin tietoja siirrettiin VPN-yhteydellä jne. ja vaikka tuo systeemi on kai edelleenkin käytössä, niin en edes harkinnut sellaista. Vismalla kotisivujen tekeminen oli helppoa kuin heinänteko (sanonta, joka ei pidä paikkaansa, koska joskus on tullut oltua heinätöissäkin). Sivujen tekeminen oli kuitenkin yllättävän helppoa ja mukavaa - nautin joka hetkestä, kun kirjoittelin sinne ja mietin kuvia ym. mitä sinne laittaisin. Pitäisi varmaan niitäkin vaihdella, mutta ei se ole niin justiinsa. 

Otin tietoisen riskin, kun hairahduin -  vai miten se Erin lauleleekin 😚 mutta päätin, että sivuista tulee juuri sellaiset kuin itse haluan. Olen elänyt sinistä aikaa suurimman osan elämästäni, ja pari vuotta sitten päätin, että vaihtelu virkistää enkä enää tykkää sinisestä vaan vaihdan pastellisävyihin, ja vaaleanpunaiseen. Alettiin sitten tyttäreni Millan kanssa suunnitella Tilitintin logoa - sen piti olla vaaleanpunainen ja kultaakin sai olla. Milla muokkasi logoa Gimpillä ja Canvalla ja pitkällisen pähkäilyn jälkeen saimme logon tehdyksi. Minä keskityin kotisivujen sisällön tuottamiseen, ja se oli äärettömän hauskaa. Halusin kertoa siellä paitsi osaamisestani niin myös itsestäni juuri sellaisena kuin olen - ja minähän olen persoona, joka välillä on Leena ja välillä Tilitintti 😀. Jos joku ei tykkää siitä, millainen olen, niin ei ole pakko 😊 - meillä kaikilla on onneksi valinnanvapaus näissäkin asioissa. Kirjanpitäjän ja asiakkaan välillä luottamus ja yhteistyön sujuvuus on tosi tärkeää, ja siksi kemioiden pitää toimia. Kuvassa yksi logoviritelmä. 




Tilitintin sivut ovat ainutlaatuiset ja niin oli tarkoituskin - Tilitintti on persoona, joka voi sekä ihastuttaa että vihastuttaa. Eihän ne sivut ammatillisesta näkökulmasta ole tyylikkäät, mutta sekä minä että Tilitintti haluamme rikkoa rajoja. Vaikka teen työtä täydellä pieteetillä, niin minulla on muutakin elämää, ja se saa näkyä myös kotisivuilla. Siksi siellä on kaikkea, mikä on minulle tärkeää, mutta ei välttämättä niin tyylikästä tai ammatillisesti fiksua. Tosiasia on, että huolimatta henkilökohtaisesta elämästäni ja kiinnostuksen kohteistani hoidan työni niin kuin pitääkin, Tilitintti osaa tarvittaessa olla myös tyylikäs ja asiallinen - jos Sauli kutsuu minut itsenäisyyspäivän juhlaan, niin lupaan käyttäytyä kunnolla enkä pue kaikkia joulukoristeita päälleni. 

Minua on naurattanut monet asiat - ehkä eniten se, kun tykkään (rakastan) Seppo-koiraa, ja halusin laittaa myös Sepon kuvia sivuilleni. Olen käynyt kaikenmaailman digikurssit, ja tiedän, että kuvia ei saa noin vain laittaa sivuille, ja niinpä sitten kysyin lupaa Sepon kuvien käyttämiseen sivuillani. Laitoin siis Seppo-koiralle Messenger-viestiä ja Seppo vastasi minulle 😇. Mietin silloin sitä, että joskus 1999-2000-luvun vaihteessa Internetin saloihin tutustuessani ei käynyt mielessäkään, että jonakin päivänä keskustelen somessa koiran kanssa. 💓 Lav juu Seppo 💓 Ja lisätään tähän vielä, että rakastan melkein kaikkia koiria, ja Seppoa rakastan siksi, että meillä oli aikoja sitten collie Roope, josta Seppo on miniversio. Omassa perheessäni vaikuttavat tällä hetkellä tyttärieni ja heidän kumppaniensa koirat Ilona, Armas ja Iivo. Kuvassa Armas melkein sellaisena kuin hän on 😛



Tilitintin sivut on tehty tarkoituksella sellaisiksi, että niitä ei tarvitse jatkuvasti päivittää. Sieltä löytyy kaikki tarpeellinen (hinnasto, palvelut) ja tarpeeton tieto, joita muutetaan sitten, kun on sille on oikea aika.  Blogia ovat muutamat ystävät ja asiakkaat toivoneet, mutta kesti noin vuoden ennen kuin luovuus siinä suhteessa alkoi kukkimaan. En myöskään tiedä, onko se vain tämän päivän markkinointia, mutta minusta on ollut kiva, että esim. Googlen mainosmarkkinoijat ovat käyneet oikeasti lukemassa sivujani, ja olen saanut aikaiseksi tosi kivoja keskusteluja heidän kanssaan eri aiheista. Mainostamista en ole ostanut 😅 - Tilitintin sivut ovat sellaiset kuin ovat, ja yllättävän hyvin ne on löydetty. En pysty ottamaan kaikkia asiakkaita, ketkä olisivat tulossa, ja sehän on hieno asia. Tilitintti ottaa vain sellaisia asiakkaita, joiden kanssa kemiat kohtaavat.  Mukavaa talvea kaikille, jotka siitä tykkääävät ja voimia teille, ketkä ette tykkää (Tintti ei tykkää lumesta, ainoastaan lumen mukanaan tuomasta valosta). Tsau 😙










 






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lomailua ja junamatkailua Ranskan Rivieralla ja Italian Cinque Terressä

Lomatunnelmia Rodokselta

Perjantain puuhastelua