Hyvää yrittäjän päivää!

 Ajatuksia yrittämisestä yrittäjän päivänä 5.9.2023

Ensin haluan toivottaa hyvää yrittäjän päivää kaikille Suomen ja koko maailman yrittäjille, ja erityisesti omille ihanille ja rakkaille asiakkailleni. Kiitos, että olette olemassa💖. Päätin antaa ajatusten virrata ja pohdin hieman yrittäjyyttä ja sen eri kasvoja. 

Mitä maailma olisi ilman yrittäjiä? Liian iso kysymys, mutta ensimmäinen ajatus on, että kaikki pienetkin yrittäjät ovat äärimmäisen tärkeitä. Yrittäjät ovat olleet olemassa ammoisista ajoista lähtien - on myyty kalaa kaverille, tai vaihdettu kalaa lihaan jne. Jotkut yrittäjät ovat aloittaneet uransa jo lapsina pitäen kioskia naapurustossa, tai kiertämällä ovelta ovelle myymässä jotakin. Omasta lapsuudestani ovat jääneet mieleen erilaiset kiertävät huonekalu- ja vaatekauppiaat - heillä oli silloin 1970-80-luvuilla hyvät markkinat erityisesti maaseudulla, koska ostoksille oli pitkä matka ja oli tosi kätevää, kun vessapaperikauppias kurvasi pihaan ja myi vuoden wc-paperit. 

Mutta asiaan - isotkin maailmanlaajuisesti toimivat yritykset ovat joskus aikoinaan saaneet alkunsa yhden ihmisen ajatuksesta tai ideasta ja siitä kasvaneet isoiksi ja globaaleiksi. Isoksi kasvaminen ei kuitenkaan ole kaikkien yrittäjien tavoite, vaikka rikastuminen monen mieltä kiehtookin. Olisihan se hienoa keksiä tai luoda jotakin sellaista, mistä olisi oikeasti niin paljon hyötyä tai whatever, jotta siitä oltaisiin valmiita maksamaan sellaisia summia, mistä ei osaa edes uneksia. Tässä keskityn kuitenkin pieniin yksinyrittäjiin, koska itsekin olen sellainen omasta tahdostani😊

Sivutoimisena yrittäjänä minulla ei ole kaikkia yrittäjyyden iloja ja suruja, mutta se on oma valintani. Liittyy ehkä eniten siihen, että olen ehdottomasti sosiaalinen ekstrovertti, ja pelkästään yrittäjänä toimiminen olisi minulle liian yksinäistä. Se taas liittyy ammatinvalintaani, monen muun alan yrittäjillä ei voi puhua yksinolosta. Minulla ei ole halua kasvattaa yritystäni suuremmaksi - olen täysin tyytyväinen juuri näin.  

Eräs paljon puhuttu yrittäjyyden positiivinen puoli on vapaus, mutta onko yrittäjä oikeasti vapaa? Ja mitä sillä yrittäjän vapaudella tarkoitetaan? Minusta tuo vapaus on näennäistä - ei yrittäjä oikeasti voi valita työaikojaan tai asiakkaitaan, jos haluaa a) tulla toimeen yritystoiminnasta saamillaan tuloilla ja b) menestyä. Vaikka itse olen sivutoiminen yrittäjä, niin ainakin omassa yritystoiminnassani minun on huolehdittava, että teen asiakkaiden kirjanpidot ajoissa (jos asiakas on toimittanut ne ajoissa), jotta heille ei koidu siitä ongelmia. Toki pystyn tekemään jonkin verran pieniä valintoja - teenkö kirjanpidon heti tänään vai vasta viikonloppuna, tai viikon lomailun jälkeen jne., mutta suurin osa yrittäjistä ei ole näin hyvässä asemassa. On taottava silloin, kun rauta on kuumaa. Käytännössä sama vapaus on palkkatyössäkin - kaikkia töitä ei ole pakko tehdä heti, kunhan ne tekee määräaikaan mennessä. 

Miksi niin moni kuitenkin on yrittäjä huolimatta siitä, että se on haasteellista? Yrittäjyydessä on paljon hyvää - ehkä päällimmäisenä on intohimo tehdä juuri sitä, mikä on itselle tärkeää ja kivaa, ja saada siitä rahallinen korvaus sekä kiitos asiakkaalta hyvin tehdystä työstä. Myös unelman toteuttaminen on tärkeää. Oma yritys on yrittäjälle kuin lapsi - on mahtavaa seurata sen kasvua ja kehittymistä pienestä aikuiseksi. Mitä muuta yrittäjyys on?

Kuva Pixabay/Geralt

Yrittäjyys on aina asiakaspalvelua ja nimenomaan hyvää asiakaspalvelua. Nykyään sosiaalinen media on niin suuressa roolissa yritystoiminnan menestymisessä, että ilman sitä yrittäjää ei oikeastaan edes ole olemassa. Jos ei ole kotisivuja, niin kukaan ei löydä sinua. 


Suurin osa nuoremmista asiakkaista ei ole edes kuullut puhelinluettelon keltaisista sivuista, joilta ennen vanhaan etsittiin milloin nuohoojaa tai silmälääkäriä, milloin jotakin muuta palveluntarjoajaa.  Kotisivujen lisäksi yrittäjän pitäisi olla Instagramissa, Facebookissa, Tiktokissa ja koko ajan tulee uusia medioita, missä pitäisi näkyä ja olla aktiivinen. Toisaalta ei pidä unohtaa ihmisiä, jotka eivät ole somessa, joten on mietittävä myös, miten tavoittaa ne asiakkaat, jotka eivät syystä tai toisesta käytä sosiaalista mediaa. 

Jos teet jotakin väärin, niin olet julkkis jo ennen kuin itse edes tiedät, että on tapahtunut joku vahinko tai virhe. Tyytymätön asiakas usein laittaa palautteensa ensin someen ja sitten, kun riittävän moni on kysynyt, oletko laittanut palautetta suoraan yritykseen, niin sitten voi olla, että itsekin saat tietää, missä olet mokannut. Kokemukseni rajoittuvat Facebookin Rovaniemen Puskaradioon, joten ei ole varsinainen asiantuntijan mielipide, mutta samaa olen kuullut muualtakin 😀 Facebookissa on Rovaniemellä myös Positiivinen Rovaniemi-ryhmä, jossa saa kehua yrityksiä ja toki myös kertoa muita positiivisia asioita, mutta siellä on paljon, paljon vähemmän toimintaa kuin Puskaradiossa. Toisin sanoen - vanha sanonta "hyvä kello kauas kantaa, mutta paha vielä kauemmas" pitää paikkansa vielä someaikanakin, vaikkakin äärimmäisen nopeasti verrattuna tuon sanonnan keksimisen aikaan. 

Sosiaalinen media on myös hyvä - jos yritystäsi suositellaan somessa, niin varmasti saat uusia asiakkaita. Hyvä esimerkki tästä on päivittäistuotteita myyvä kauppaketju Normal, joka rantautui tänne Rovaniemellekin jonkin aikaa sitten. Itse vierailin siellä ensimmäisen kerran viime lauantaina, ja olihan se mielenkiintoinen kokemus. Selvisin ulos alle 50 €:lla, mutta se ei ole pääpointti, vaan se, että joitakin tuotteita mainostettiin "Tämä trendaa TikTokissa"😁. 

Ymmärsin toki, että ei näitä tuotteita meille "ikälopuille" tuolla tavoin mainosteta, ja Normalin asiakaskunta onkin aika nuorta. Tämä on hyvä aasinsilta seuraavaan aiheeseen, eli markkinointiin ja yhteistyöhön. Myös pienen yrittäjän on oltava selvillä, missä omaa yritystoimintaa ja palvelua kannattaa markkinoida. Kaikki asiakkaat eivät ole missään somessa. On tärkeää tietää, ketkä ovat palvelun tai tuotteen käyttäjiä. 

Usein yrittäjä on asiantuntija vain omalla alallaan, joten silloin on ostettava palvelua toiselta yrittäjältä, kuten markkinointiin keskittyneeltä yritykseltä. Palvelun hinta voi tuntua kalliilta, mutta se varmasti "haukkuu hintansa" uusien asiakkaiden muodossa. On rahan haaskausta laittaa mainos Lapin Kansaan, jos asiakkaat eivät lue sitä, tai tehdä videoita TikTokiin, jos asiakkaat eivät ole siellä. Maailma muuttuu koko ajan yhä nopeammin, ja on yritettävä pysyä trendeissä mukana. 

Itseäni ikuisena vastarannan kiiskenä kiehtoo ajatus siitä, että nuoriso haluaa aina olla askeleen edellä meitä boomereita, fossiileja tai mitä me sitten olemmekaan, ja kun me vanhat tulemme perässä johonkin sosiaaliseen mediaan, niin nuoriso on jo siirtynyt seuraavaan. Nuoriso on jo jättänyt Facebookin ja Instagramin, kohta on varmaan TikTokin vuoro, koska me vanhemmatkin olemme jo siellä, tai osa meistä. Minä en ole siellä, ajattelin hypätä suoraan seuraavaan - harmi vain, että en vielä tiedä, mikä se on 😁.

Minulla on haaveena pitää Tilitintin asiakasilta, jossa asiakkaani saisivat tutustua toisiinsa ja verkostoitua minun kauttani. Olisin vähän niin kuin Nokian legendaarinen slogan: "Tilitintti - connecting people" 😃, mistä pääsenkin jatkamaan yhteistyöstä toisten yrittäjien kanssa. Palvelun ostaminen toiselta yrittäjältä on jo tosi hyvä alku, mutta sitä voi vielä laajentaakin. Yrittäjän on ajateltava myös omaa jaksamistaan ja työhyvinvointia - meinasin vahingossa kirjoittaa huvinvointia 😍, mikä ei itse asiassa edes ole virhe, koska onhan huvinvointi hyvin tärkeä osa meidän kaikkien elämää. Miksi ei voisi tehdä yhteistyötä kilpailijan kanssa ainakin jonkin verran? Pahin virhe on alkaa moittia kilpailevaa yritystä - siihenkin on tullut törmättyä monta kertaa. Ehkä tuossa hieman kärjistin,, kyllä nykyisin monet saman alan yrittäjät tekevät yhteistyötä. Itsekin pyrin siihen, että mikäli en itse pysty tekemään tarjousta tai ottamaan uutta asiakasta, niin suosittelen hänelle muutamaa muuta asiantuntijaa, ja siitä on kyllä tullut ihan positiivista palautetta. 

Yrittäjyys ei koskaan ole pelkkää juhlaa, eivätkä kaikki yrittäjät ole rikkaita, jos puhutaan rahasta - henkinen pääoma on eri asia, ja jokaisen henkilökohtainen asia. Sekä palkkatyössä että yrittäjyydessä on omat haasteensa, mutta jätän niiden pohtimisen tulevaisuuteen. 
 
Yhteistyössä on voimaa - yritetään ja rakennetaan maailmaa yhdessä 💕


Kuva Pixabay FeeLoona

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lomailua ja junamatkailua Ranskan Rivieralla ja Italian Cinque Terressä

Lomatunnelmia Rodokselta

Perjantain puuhastelua